Debat på Folkemødet i DAC's telt fredag d. 17. juni

06.06.2016

DK-GBC afholder en debat på Folkemødet, hvor vi skal diskutere, hvordan bæredygtighed bliver en driver for eksporten i den danske byggebranche. Debatten finder sted i DAC's telt kl. 16-17.

Vores panel består af:

Lene Espersen, adm. direktør DANSKE ARK
Arne Becker, koncerndirektør MT Højgaard og næstformand DI BYG
Marius Møller, direktør PensionDanmark
Niko Grünfeld, Alternativet
Michael Nielsen, direktør i Dansk Byggeri.

Hvordan bliver bæredygtighed en driver for innovation og eksport i den danske byggebranche?

Danmark sakker hastigt bagud inden for eksport i byggebranchen. Undersøgelser peger på, at de næste års omfattende globale byggeboom bliver en fest, hvor Danmark ender på bænken. Men er vi i gang med at kaste store muligheder på gulvet, som det at lave eksportniveau indikerer – og har vi råd til det?

Green Building Council Denmark lægger sammen med Dansk Arkitektur Center op til debat om potentialer og udfordringer for, at bæredygtighed og innovation i den danske byggebranche bliver en driver for vækst og eksport.

I mange år har Danmark kunne bryste sig af et image som en af verdens førende grønne nationer. Men titlen er under beskydning både nationalt og internationalt – vi er ikke længere øverst på listen over leverandører af grøn energi, og lande, der før hang i bremsen, overhaler os indenom, når det kommer til innovation og bæredygtighed – altså med fokus på både miljømæssige, sociale og økonomiske kvaliteter – fx inden for byggeri.

Er tiden som verdens førende miljøduks forbi, eller er det måske lige frem en anledning til at definere en ny rolle for den danske byggebranche, hvor det i stedet er bæredygtighed – i bred forstand –, der er driver? Gennem debatten bringer vi fire overordnede temaer på banen for at få svar på, hvor branchen og politikerne vil hen og hvordan.

 

1. Har vi råd til vækst, hvis den ikke er bæredygtig?

Vi plejer at sige, at væksten er nødvendig for bæredygtigheden, men er det måske tid til at vende den tanke på hovedet?

I byggebranchen giver det snart sig selv – mangel på de traditionelle materialer og ressourcer, som grus og sten, presser allerede nu branchen. Det giver ikke mindst højere priser, som motiverer – eller lige frem tvinger – til innovation med nye måder at genbruge materialer samt udvikling af nye materialer og produktionsmetoder.

 

2. Er der plads til innovation og bæredygtighed i den danske byggebranche?

Det skorter ikke på visionerne om bæredygtighed i byggeriet, men så snart skåltalerne er klinget af, er det mere business-as-usual, end det er bæredygtigt. Byggebranchen er i dag tynget af et krav om relativt kortsigtet økonomisk profit og et begrænset incitament for at bygge langsigtet – og dermed bæredygtigt. Hvordan gør vi plads til nye måder at tænke på?

Det er ikke nødvendigvis fordi, der mangler innovation, men bliver denne kvalt af de store spillere i branchen, som har ressourcerne til at beskytte deres markedsandele og interesser? Hvilken rolle spiller de nuværende rammebetingelser (fx lovgivning og rådgiveransvar), og er de nødvendige eller konserverende? Og hvad skal der til for at skabe incitament til innovation og bæredygtighed i branchen med handling på kort sigt og effekt på lang sigt?

 

3. Hvordan skabes en efterspørgsel på de bæredygtige og innovative løsninger?

Byggebranchen vil gerne udbrede innovative og bæredygtige løsninger, men det kræver selvsagt, at der er et marked for det. Men er slutbrugeren i stand til at efterspørge innovation og bæredygtighed? Hvordan kan bæredygtighed og innovation oversættes, så det giver mening for en slutbruger? Og hvilken betydning får nye produktionsteknologier – fx 3D-print af elementer eller lige frem hele bygninger – så slutbrugeren kommer tættere på udvikleren?

 

4. Hvordan kan nye partnerskaber fremmes, så innovation og bæredygtighed i byggebranchen bliver driver for eksport?

I en stor branche, set både nationalt og globalt, er det de færreste spillere, der kan stå alene. Især er det relevant i forhold til eksport, da byggebranchen på mange måder har nationalt fokus i de enkelte lande, hvilket gør det sværere at nedbryde grænserne til nye eksportmarkeder. Hvilken betydning kan partnerskaber have for eksporten, og hvordan kan partnerskaber etableres?

Andre former for partnerskaber kan også have betydning for selve udviklingen og de innovative tilgange til bæredygtighed. De stærkeste tendenser og ny innovation er gennem tiden ofte blevet inspireret udefra (dvs. fra andre brancher, fagområder, teknologier osv.). Kan nye spillere inviteres ind på banen fra andre brancher for at fremme innovationen og bidrage til nye måder at tænke bæredygtige løsninger på?

 

Vi håber, vi ses i DACs telt fredag d. 17. juni kl. 16-17 til en spændende debat!